7.3.11

Gelei van braambessen en açai

Ooit was ik in Brazilië alwaar ik elke ochtend op de straathoek een ontbijt kocht. Een halve liter açai smoothie, daar kon ik tot de middag mee toe komen. Heerlijk als dit was, koos ik nooit iets anders want eenmaal terug in Belgenland, zou het gedaan zijn met de donkerrode palmbesjes.
Driewerf hoera, sinds enkele maanden bewaar ik een schat in mijn diepvrieskast: 4 kilo açai oftewel, 40 zakjes van 100 gram juweeltjes. Gekocht bij Ataste. Klaar voor gebruik.
Bij wijze van experiment maakte ik er eens gelei van. Geen zuivere açai gelei, dat zou niet alleen erg duur zijn, maar ook een te uitgesproken smaak hebben. Ik ging als volgt te werk. Het werd een geslaagd huwelijk tussen de heer Braam en madame Açai.

Ingrediënten:
  • 2,3 liter braambessensap
  • 300 gram açai
  • 1,3 kilo geleisuiker (Gelfix)
Werkwijze
  • Ik vulde mijn ontsapper met diepgevroren bramen en verkreeg het braambessensap dat ik nog eens door een fijne zeef liet lopen om eventuele ontsnapte pitjes tegen te houden.
  • Aangezien de açai al gepureerd is, deed ik ze gewoon in de kookpot.
  • Op een zacht vuurtje en al roerend bracht ik het sap, de puree en de suiker aan de kook. Na 4 minuutjes goed doorkoken, vulde ik de bokalen.
Tien minuten kopstand behalve voor de tiende die maar halfvol is. Deze wordt straks met verse broodpudding soldaat gemaakt. 

4 opmerkingen:

[muggenbeet] zei

wie komt daar nog eens piepen? Georgina!

Katrien S zei

http://parbode.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2057&Itemid=119
In Suriname hebben ze ook het licht gezien :)
Ken het daar al jaren.

dP zei

Is de smaak van açai te vergelijken met een vrucht die bij ons beter bekend is? Ben nieuwsgierig omdat 't samen gaat met braambessen en daar ben ik gek op!

dP zei

Toeme! Dat van vervolgreacties vergeten aanvinken. Bij deze dan ...