17.3.11

Duizend jaar

Veel te jong en immatuur las ik een boek van Loekie ZvonikDe eerbied en de angst van Uri en Ima Bosch (1983). Oh boy. Ik heb er soms nog nachtmerries van maar de aantrekkingskracht van haar schrijfstijl was me te sterk. Hard zoals het leven kan zijn. Erg realistisch beschreven resultaten van geweld en andere menselijke gruwel. Een observerende camera. Ik was amper twaalf en durfde niemand om duiding vragen. Hoe het nu precies kwam dat in Zuid-Amerika pasgeboren kinderen in vuilnisbelten gevonden werden. Wat in die landen allemaal gebeurde tijdens de jaren tachtig en welke geschiedenis eraan vooraf gegaan was. 
Het was één van de vele boeken die ik stiekem las. De pijn en angst kon ik voelen nog lang nadat het boek uitgelezen was. We zijn nu 25 jaar later en ik las net Duizend jaar Thomas (1979) uit. Toevallig. Voor een halve euro gekocht in een Kringwinkel in de koningin der badsteden. Plots zien liggen en onmiddellijk herkende ik de auteur. Daar waren ze weer, de wreedheden der geschiedenis. Ditmaal waren het de smerigheden van de concentratiekampen en loopgraven die het leven van alledaagse vrouw Marie kruisten. Ze probeerde het leven, de liefde en zichzelf te begrijpen. 
Loekie Zvonik schreef slechts drie uitgegeven boeken. Goed voor mijn tere zieltje. Spijtig voor de literatuur. Ze stierf op 65-jarige leeftijd in 2000. Hoe heette de hoedenmaker (1975) was haar debuutroman en naar verluidt de beste van de drie. Ik ben benieuwd.

3 opmerkingen:

dP zei

Ga het aanraden aan anderen. Durf het zelf niet aan, want ga er ook minstens 25 jaar mee zitten en 'k zoek zo'n gewaarwordingen niet (met opzet). ;-)

Anoniem zei

Hoe heette de hoedenmaker? is inerdad een heel goed boek. Ik las het ondertussen al een stuk of negen keer. Het gaat trouwens over haar (Hermine - zoals Loekie Zvonik in werkelijk heette)relatie met de schrijver Dider (De schrijver-zelfmoordenaar Dirkde Witte). Het ritme is ontzettend mooi, en mooi fragmentarisch opgebouwd ook. Veel lees plezier. Ben benieuwd naar wat je er van vindt.

Wout Vl zei

Haar debuutroman 'Hoe heette de hoedenmaker?' is geniaal. Gelezen ondertussen?