10.3.11

Drie plus één gratis

Ik probeer telkens het boeken kopen uit te stellen tot het 3+1-gratis-tijd in de Fnac is. De truc is hier om een evenwicht te vinden tussen werkelijke leeswens en binnen dezelfde prijsklasse blijven. Want als je pakweg drie boeken koopt van €25 maar het vierde kost slechts €8, dan doe je maar €8 profijt. Of dacht je dat je de drie goedkoopste op de toonbank kon leggen om dan plots het duurste tevoorschijn te toveren als ware dat het VIERDE boek? Mis poes. De boekjes worden aflopend op prijs gesorteerd aan de kassa.
Kies dan vier boeken die evenveel kosten maar vergis je niet. Voel je werkelijk de behoefte om ze alle vier te lezen? Nemen de titels op je wensenlijst deel aan de 3+1-aktie én klopt de prijsklasse? Zou je niet beter één boek kopen, uitlezen en je dan pas de volgende klepper aanschaffen? Misschien kan je het lenen in de openbare bibliotheek of met een beetje geluk van een vriend? Dan kan je voordeel oplopen tot €100.

Na al deze vragen beantwoord te hebben, ging ik zaterdag uiteindelijk naar huis met

  1. Huid en haar - Arnon Grunberg
  2. Gitte - Kristien Hemmerechts
  3. De laatste liefde van mijn moeder - Dimitri Verhulst
  4. Sprakeloos - Tom Lanoye
Alle vier €20 minus vijf of tien cent. Alle vier op mijn leeslijst. Alle vier lastige bibboeken. Maar met grote kans dat ik ze bij iemand kan ontlenen. Ach ja, misschien is dat het verschil met 15 jaar geleden en kies ik voor het comfort. Misschien had ik gewoon een excuus nodig om geen kledij te shoppen. Want daarvoor moet ik eerst een kilo of 15 kwijt. Maar dat is een verhaal voor later.

2 opmerkingen:

Katrien S zei

Dat verhaal voor later wil ik dan ook wel eens lezen ;)
Stad der blinden al gelezen?

elke zei

gij? 15 kilo? Ik geloof der niks van! Zo lang is het nog niet geleden dat ik je zag toch?