21.3.11

Broodpudding cupcakes

Ik ben geen keukenprinses. Dus ik kan geen fotogenieke, felgekleurde cupcakes knutselen. Bovendien hanteer ik het excuus dat smurfenblauw, grasgroen of knalgeel mijn eetlust niet bevorderen. Maar Georgina zou Georgina niet zijn als ze hierop geen oplossing zou hebben. Bovendien is een kinderhand gelukkig gauw gevuld. Zeker als ze het zelf klaarmaken.

Ingrediënten:
  • 600 gram brood, koeken, wafels or whatever
  • Minstens 1 liter melk (vb. 1,2 liter sojamelk, magere, halfvolle of volle koeienmelk)
  • 300 gram donkerbruine suiker
  • 100 gram lichtbruine suiker (Cassonade?)
  • 100 gram abrikozenmoes
  • 50 gram chocolade druppels
  • 2 zakjes vanillepudding-poeder (vb. Imperial)
  • 10 eieren
Werkwijze:
  • Als basis hanteer ik een recept van de Boerinnenbond, uiteraard naar mijn hand gezet.
  • Brood en koekjes in brokken delen. Dit destructieve aspect vind ik danig therapeutisch.
  • Mengen met de abrikozenmoes, suiker en vanillepudding-poeder. Liefst met een lepel. Zeker niet met een mixer.
  • Goed laten weken in de melk tot je een brij verkrijgt. Hou je van natte broodpudding, gebruik dan meer dan 1 liter melk. 
  • Kluts de eieren en meng ze door de brij.
  • Roer er als laatste de chocolade druppels door.
  • Vul de vormpjes voor de cupcakes tot bijna aan de rand.
  • Bak ongeveer 10 à 15 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C.
  • Laat afkoelen en dien op met bijvoorbeeld gelei en/of strooi er wat poedersuiker over. Het oog wil ook wat.
Anekdote:
Na 20 jaar koken, heb ik ontdekt dat je de papiertjes voor de cupcakes best in een doorvoor geschikte bakvorm plaatst. Zo komen al die keukenprinsessen aan hun perfecte ronde vormpjes. ;-)

1 opmerking:

Paul Gupit zei

Thanks, I really love brodpudding, thanks for this great info, looking forward for more recipes..Thanks...