18.1.10

Den duivel

In dagen van slopende eenzaamheid placht ik wel eens een filmpje mee te pikken. Van Antichrist tot Avatar in 3D, ik heb ze de laatste maanden allemaal aanschouwd. Liefst in 't STUK. Pakken politiek correcter, gothic gezelliger en micro-economisch voordeliger dan zakkenroller Kinepolis.


Waar Avatar nog pijn deed aan mijn ogen en portemonnée, deerde Lars’ Antichrist mijn zuiver zieltje nauwelijks. Dat het ukje in de proloog jammerlijk verongelukte met een kettingreactie aan pijnlijke gevolgen, was uiteraard intriestig maar de film is in de eerst plaats een sterk staaltje eersteklas vakmanschap. Von Triestig. Onafgeborstelde kwaliteit. Muziek, dialogen en beelden die dwars door merg en been schuren.

Het is maar fictie, hé. Waarom moet ik mij verantwoorden dat ik niet vind dat Von Trier de grenzen van het fatsoen met zijn meesterwerk overschreed? Mannekes! Creativiteit van de geest. Symboliek. Uw hersenen een beetje aan het werk zetten. Is dat teveel gevraagd? Akkoord, Charlotje toonde zich niet van haar fraaiste kant. (Wat trouwens behoorlijk positief voor mijn zelfbeeld was.) Maar om zoveel keet te schoppen in een era waarin al wie ooit eens op café zat met de actuele killer van de grote media een forum krijgt... Pffft, dat is pas griezelig. Non-fictie-miserie uitsmeren ware het een vette laag choco op een boterham. Het smaakt mij niet.

Laat mij maar ronddolen in de bossen van Eden. Op eigen risico.


9 opmerkingen:

Katrien S zei

brave meid ;-)

elke zei

je bent er weer (hoera)! Eindelijk weer blog- en andere tijd?
Beide films zeggen me maar weinig maar 't zou wel erg zijn mochten we allemaal dezelfde smaak hebben, nietwaar.

elke zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
tijdtussendoor zei

Welkom terug ;)

bertje zei

Nice ;-)

mc pvc zei

Hoewel ik vroeger Het Stuk altijd als arty farty heb afgedaan, met ik nu toegeven dat daar inderdaad toffe dingen zijn. Stukken gezelliger dan vroeger aan de faculteit Pol&Soc en altijd redelijk wat volk. Laatst ben ik er met de kids(het nageslacht, niet de punkband) geweest om naar een film over een bevertje gaan kijken. Heel traag en niks 3D. En toch vonden ze het plezant. Ze zijn veel ruimdenkender dan hun papa.

Georgina zei

@ Katrien, Elke, tijdtussendoor, bertje: merci!

@mc: ik deel uw mening. mss waren we vroeger te anarchistisch of zoiets? :-)
De zondagnamiddagen met kinderfilms zijn super, I know ;-). Ik zag er Willie en het Wilde Konijn. Heavy stuff.

Katrien S zei

@ mc pvc: Die ga ik onthouden van the kids. Proberen toch want de goede moppen vergeet ik meestal.

mc pvc zei

@Katrien: Doen!