17.5.09

Huiswerk maken voor Brussel

Onlangs was ik op een seminarie over stress. Een van de externe stress-factoren zijn de hobby's. Zogezegd omdat we via onze hobby's een prestatiedrang hebben om onze status te verhogen. Automatisch vroeg ik mezelf af of het daarom is dat ik stress heb voor loopwedstrijden. Het is natuurlijk een feit dat ik het lopen online share op Twitter, Facebook en zelfs op deze blog. 
Maar ik heb niet de intentie ermee uit te pakken. Zo'n goede loper ben ik trouwens niet. Mijn doelstellingen gaan niet verder dan de afstand uitlopen. Daarnet schreef ik nog naar iemand dat je niets moet doen omdat de gemiddelde persoon iets wenselijk vindt. Wat je ook doet, er zullen telkens mensen niet akkoord gaan of een negatief oordeel vellen. Je kan dus beter je eigen gedacht doen. Bovendien zijn mensen die je veroordelen omdat je zogenaamd fout zit, geen aandacht waard.
Mijn stress vloeit voort uit de angst dat ik het niet zal kunnen. Terwijl ik het graag wil kunnen. Een voorbereid mens is er twee waard dus heb ik gisteren mijn 20 km al eens gelopen. Helemaal alleen, als in een zalige droom. Het regende en het waaide maar dat was niet erg. Het gras, de bomen en het fluitekruid vormden een sprookjesachtig decor. De koeien met volle uiers, de gespierde stier met neusring, de maissprietjes in nette evenwijdige rijen, het felgroene onrijpe tarwe, elke voetstap op het natte asfalt. Alles klopte perfect.

3 opmerkingen:

Menck zei

Als je stress hebt omwille van een hobby is dat geen hobby meer. Een hobby dient net te óntstressen.

MELANCHOLIA zei

"Het gras, de bomen en het fluitekruid vormden een sprookjesachtig decor. De koeien met volle uiers, de gespierde stier met neusring, de maissprietjes in nette evenwijdige rijen, het felgroene onrijpe tarwe, elke voetstap op het natte asfalt"...dat heb ik nu ook zie als ik loop: dan kom ik in een flow van inspiratie en creativiteit. Poëzie wordt in mijn geval nogal eens geboren tijdens zo'n loopsessie.

kaat zei

Heel, heel, heel herkenbaar. Soms is het zo erg dat ik op een bepaalde 'wedstrijddag' dezelfde afstand thuis loop. Over de 20 K van Brussel heb ik lang getwijfeld.