4.5.09

Brandneteltaart


Omdat het er volop het seizoen voor is, omdat het eens iets anders is dan de klassieke quiche en omdat het bijna een hype is op mijn Facebook, stel ik u voor: de brandneteltaart.

Nodig:
  • bladerdeeg
  • 5 eieren
  • 2 dl room
  • 1 el olijfolie (of margarine)
  • circa 200 gram brandnetelbladeren
  • circa 200 gram verse of diepvries doperwten
  • 1 el verse tijm
  • peper, zout, specerijen naar keuze
  • 150 gram zachte geitenkaas (of kaas naar keuze)
  • 50 gram gemalen Emmentaler
Werkwijze
  • Kook de erwten tot ze niet te zacht zijn. Halfgaar of zoiets zal dat in vaktermen heten. Ik neem de biologische diepgevroren erwten van Delhaize omdat ze groter en lekkerder zijn dan de meeste andere.
  • Stoof de brandnetelbladeren halfgaar in de olijfolie. Eventueel een beetje water toevoegen om aanbranden te vermijden. Hangt ervan af hoe sappig de blaadjes zijn.
  • Kluts de eieren, de room, de fijngemalen tijmblaadjes, peper, zout en specerijen stevig.
  • Leg het deeg in de bakvorm. Ter info: ik prik nooit met een vork gaatjes in het deeg. U doet maar als u daar toch zin in heeft.
  • Leg de erwten op het deeg, gevolgd door de brandnetel.
  • Verdeel stukjes geitenkaas op het bedje van brandnetel.
  • Giet er de geklopte eieren voorzichtjes over.
  • Druk wat aan met een vork.
  • Bestrooi met de 50 gram gemalen kaas.
  • Bak 30 minuten in een voorverwarmde oven  op 180°C. 

7 opmerkingen:

Katrien S zei

ik prik altijd gaatjes in het deeg :)
en ik doe havervlokken onder de vulling om het vocht op te nemen en voor de voedingswaarde (geleerd van Sofie natuurlijk)

dP zei

Tingelensoep - ja, bij ons heten netels dus tingelen/tingels - dat kende ik al, maar had 't ook nog nooit gegeten.
Sebiet heeft de Groendienst van Gent geen werk meer! Niet alleman heeft hier nen hof en gezien de hype, gaan er mijn gedacht veel tingels getrokken worden! ;-)

Menck zei

Great! Netelthee en netelsoep mocht ik al smaken (met veel plezier, overigens) zodat deze voor mij nog onbekende taart al zo goed als zeker op het menu zal komen te staan een dezer.

Ina zei

Zijn eender welke brandnetels geschikt? Zijn er ook die niet prikken of hoe klaar je dat klusje?

G zei

@Ina: Pluk geen brandnetels langs de straatkant (risico op plassende hondjes, vervuiling door uitlaatgassen e.d.).
Ik knip de bladeren met een schaar af en draag een rubber handschoen. Ik neem dus enkel het blad en zelfs de bladsteel niet. Van brandnetels uit mijn bosje, weide of kippenren.
Als ze niet prikken, zijn het volgens mij geen brandnetels.

@Menck: Ik wou absoluut groententaart maken maar had behalve de erwten geen groenten in huis. Gelukkig had ik nog een kom vers geplukte brandnetel in de frigo staan. :)

@dP: Ik zou een marktkraampje in de steden moeten zetten.

ikbenbloem zei

Wow ... dat is handig. Mijn tuin wordt volledig overwoekerd door brandnetels en ik wist niet wat ermee te doen. We zullen het eens proberen! Thx

dP zei

@ikbenbloem:
Als je er te veel hebt, kraampje beginnen zoals G zei. Want gezien die aan de straatkant en wandelpaden om diverse redenen af te raden zijn, zitten we hier 'in 't stad' met een tekort. ;-)