22.4.09

Tot bloedens toe lopen

Lopen is ook: beginnen, rusten en herbeginnen. Dat laatste vind ik mentaal heel moeilijk. Dan heb ik bijna letterlijk een trap onder mijn achterste nodig. Enkele weken geleden had ik herhaaldelijk last van bloedblaren aan de binnenkant van mijn rechtervoet. Pijnlijk en frustrerend. Want na hard trainen zit je conditie goed maar dan komt zo'n loopkwaal de pret bederven. Loopschema overhoop. Een week niet lopen wordt plots twee weken. Gooi daar nog wat externe factoren bovenop en voor je het weet heb je excuses zat om drie weken je loopschoenen niet aan te raken.
Maar maandag ben ik terug gestart. Ondanks een iPod die plat was. Ha ja, ik had er zo lang niet meer naar omgekeken. Om 20u toen de vogeltjes gaan slapen waren, zette ik voorzichtig aan. Lekker temperatuurtje langs het zeekanaal met bermen vol lentegroen jong gras. Het bloeiende hondsdraf leek mij uit te lachen. Waf, waf. De zwemmende eendenkoppels waren nog kinderloos. De melkkoeien staarden me arrogant aan en graasden verder. Alles schreeuwde dat ik veel te lang niet meer had gelopen. Na een dikke 20 minuten draaide ik om en bekeek alles in de andere richting. Ik zag de oranjerode zon en liep naar haar toe. Het water leek minder donker. De hondsdraf hield zijn bek. De koeien deden wat ze altijd doen. De eenden zwommen onverstoord verder. Mijn driekwartier zonder Nike+ zaten er op. Ik was weer op dreef.
(Vandaag liep ik dezelfde duurloop mét registratie.)

6 opmerkingen:

Mick zei

Ik ben zelf recentelijk 10 dagen niet van mijn reet geweest, normaal 5 keer per week. Goddank ook weer begonnen, het is zo lekker!

dP zei

Pfff!! Ik zou daar ook zo graag mee starten. 'k Heb loopschoenen en 'k vind 't heel rustgevend om te doen.
Maar hoe geraak je in gang als je nooit echt in gang geweest bent op dat vlak?! Moet ik er echt een Evy bij halen?? Ik luister zoveel liever naar mijn ademhaling en de omgeving.

(db) zei

HA dP gewoon doen, rustig beginnen, maar toch een haalbaar doel vooropstellen (half uur onafgebroken lopen?). Niets zo leuk als fier te kunnen zijn op jezelf.

En stiekem loop ik ook liever zonder muziek. Een Trentemöller op een zacht pitje mag nog net.

dP zei

Awel, 'k ga er werk van maken! 'k Ben toch in van alles aan 't slagen, dat mij eerder nog niet lukte.
'k Ga 't bloggen zie! Dan kan ik er niet meer vantussen. 8-)
Ja, bij mij is dat dan zo van "nu heb ik dat luidop gezegd, nu kan ik niet meer terug hé". Mmmm ... 't zal 't maar best direct doen, want 'k ken dat. :-/

elspresso zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Matthieu zei

Het herbeginnen is inderdaad het moeilijkste. Eenmaal je een ritme hebt, is het niet moeilijk om dat te behouden. Maar o wee als dat ritme verstoord raakt. Ik ben nu al een maand aan het sukkelen om weer op dreef te raken en de komende maand zal zo druk en onregelmatig zijn dat ik geen verbetering zie. Dan maar hopen op een herstart in juni en proberen af en toe nog eens te lopen om de conditie niet te veel te laten zakken.