4.2.09

Enquetes, draaitabellen en grafiekjes

Wie mij al een beetje kent, verschiet er niet van dat lijstjes, cijfers en grafieken mij kunnen bekoren. Vorige week lanceerde ik bij wijze van experimenteel tijdverdrijf een mini enquête op mijn blog. Via het formulier kon u naar hartelust een input van gegevens plegen.
Maar wat gebeurde daarna met uw data?

De gegevens van één persoon, vormden een record in een databank in Google Docs. Via het invulformulier gleden ze binnen in de online spreadsheet die aan de basis lag. Dat was dus een lege tabel, op de veldnamen oftewel kolomtiteltjes na. Eén rij bevat één record. Zelf moest ik enkel toekijken hoe de databank automatisch aangevuld werd telkens iemand het formulier invulde.

Via de menufuncties File> Export> .xls> Download als Excel-file kopieerde ik het online rekenblad naar mijn laptop. De data analyse kon beginnen.


Ik had de gegevens kunnen sorteren of een functie benutten om aantallen te tellen zoals het aantal mannen en vrouwen en hoe weird ze de blogpost schaalden. Maar om uw data vlot langs alle kanten tot in drie dimensies door te lichten, heeft Excel een superleuk tooltje: PivotTable alias de draaitabel.
De werkwijze hangt af van uw Excel versie maar het principe is hetzelfde. Ik deed het met Excel 2008 for Mac. Het gebeurt niet vaak dat Windows een streepje voor heeft, maar hier moet ik toch toegeven dat de Windows versie veel meer opties voor draaitabellen heeft.

Hoe maak je een draaitabel?
  • Selecteer de tabel.
  • Ga in het menu naar View> Toolbars> PivotTable en kies de wizard.
  • Sleep de velden die je tegenover elkaar wil uitzetten in de plaats voor de rij- en kolomvelden. Wil je een derde dimensie, sleep dan nog een veld in het paginaveld bovenaan.
  • Dan je kan afhankelijk van je soort data aantallen, sommen, gemiddelden ,... in de draaitabel laten verschijnen. En nog veel meer zoals formules om bijvoorbeeld kostenprognoses te maken maar dat is voor gevorderd gebruik.

Twee voorbeeldjes:

En omdat een grafiek in één oogopslag de situatie weergeeft, vervolledig je het geheel met een gepaste grafiek. Allemaal afhankelijk van wat je nu juist wil weergeven.


8 opmerkingen:

zapnimf zei

Als je je maar amuseert, Georgina! ;-)

tantieris zei

Ik snap er niks van, maar vind het wel ontzettend leuk. ;D

petra zei

ah, niet alleen lyrisch over de Liefde, maar ook over ICT... Zeker dat jij een mens bent?

veerle zei

Dit is Chinees voor mij.

Stijndc zei

I love Google (-docs). :)
Gebruik je trouwens al Google Analytics? Zeker een aanrader.

Georgina zei

@Stijn: ja nog voor ik deze blog schreef maar... Ik bekijk het zelden omdat ik content ben met de basic statistiekjes van MyBlogLog.

(db) zei

The Vloanders love you

chateaubrys zei

En wat zijn de conclusies? Ben je nu echt weird? Moet je je laten opnemen? ;-)