17.1.09

Tijd is er altijd

Tijd is een vreemd ding. Is het een beweging? Een factor? Een variabele? Een natuurelement? Weet jij het?
Door te tellen, kan je seconden schatten en vermenigvuldigen. Zo kom je in een opwaartse ruk aan dagen, weken, maanden, jaren. Of zijn het de maancyclussen die aan de basis van onze tijdsindeling liggen? Hun quotiënt en product maakte tijdsbestekken voor ons.
Hoe komt het dat in de kindertijd een dag eindeloos lijkt maar bij een volwassene in een oogopslag voorbij is? Hoe ouder je wordt, hoe sneller de tijd vliegt. Correctie: hoe sneller de perceptie ervan is.
Om het nog ingewikkelder te maken, komt een raar beest met de naam Verlangen er zich mee bemoeien. Als jij verlangend de dagen aftelt, kruipt de tijd tergend traag voorbij. Om pijlsnel weg te lopen zodra jouw prettig ding eindelijk aangebroken is. Als water dat tussen je vingers glipt tot jij met lege handen overblijft. In het beste geval met een mooie herinnering om te koesteren maar op die haar beurt vervaagt. Onderhevig aan de tijd.
Vraag me niet hoe ik het deed maar het volgende lukte mij. Tot genoegdoening. Ik verlangde naar Iets maar het verlangen maakte me wonder boven wonder niet onrustig. Geduldig genoot ik  van het verlangen naar dat leuks. Ik telde de dagen niet af. Ik was content. Het volstond dat ik wist iets zeer leuks te gaan doen. Toen het zover was, heb ik er met volle teugen van genoten. Geen enkel moment had ik de indruk dat de tijd sneller ging dan hij in werkelijkheid deed. 
Er is dus nog hoop. Hoop om te genieten van eenvoudige gelukzaligheid die je nergens kan kopen. Met geen geld.

4 opmerkingen:

zapnimf zei

Pak er een patent op!
Iedereen wil dat kunnen.

veerle zei

Ik dacht ook altijd dat de tijd sneller ging met het ouder worden. Maar mijn zoontje van zes vindt ook al dat alles zo snel gaat. Zou het niet meer met onze 'snelle' levensstijl te maken hebben?

Georgina zei

Interessante vraag, Veerle.

Zap, ik ken het geheime recept niet.

Daniel zei

Dit is een interessant logje...zelf ben ik een maand of drie geleden begonnen met een experimentje: ik draag geen horloge meer. En ik moet zeggen dat ik een stuk rustiger ben geworden, ik ben niet langer de slaaf van de tijd. Moet je ook eens proberen!En wat het voorbijvliegen van de tijd betreft, als je in het 'nu' leeft, gaat de tijd altijd even snel... Met andere woorden, probeer niet aan het verleden of de toekomst te denken, hoe moeilijk dat ook is.