19.1.09

(S)Poken

Sommigen, wiens naam ik uit respect voor de privacy niet noem, hadden vorige week hun mond vol over hun Poken. Niet alleen ik dacht spontaan dat het een wezen uit Pokémon betrof. Ofschoon ik tijdens het kaartspel nimmer een basic of evolution stage Pokémon met deze naam ontmoette.
Een Poken is een instrument om profielen van friends of contacts in zowat alle verschillende sociale netwerken binnen te brengen. Het ziet er uit als een poppetje met een USB stick inside. Als je IRL iemand met een Poken tegenkomt, kunnen jullie Pokens elkaar een handje geven. Schattig, toch? Een mysterieuze energiestroom volgt. Als ware het een yoga sessie. Er vindt een uitwisseling van data plaats. Zo kan je jouw profiel doorgeven. Het gadget bevat een USB connector om de opgeslagen profielen naar de Poken web database up te loaden. Van daaruit kan je je contacten beheren en aan sociale netwerk sites naar keuze toevoegen.
Wil ik zo'n hebbedingetje? Natuurlijk. Maar helaas, kerstmis is al voorbij. Als dit geen hype wordt, heeft het dan wel zin? Wat als ik niemand anders met een Poken ken? Dan sta ik daar mooi te schilderen met mijn Poken in de aanslag. Of misschien heeft u wel een Poken maar wil ik mijn profiel helemaal niet u delen.
Even uitvogelen of ik in het systeem kan instappen zonder mij zo'n speelgoedje aan te schaffen. Mijn contacten beheren wars van verschillende platformen, lijkt me alleszins nuttig. To be continued.

7 opmerkingen:

Georgina zei

Om misverstanden te vermijden: met sommigen bedoel ik ene D.S. uit de sympathiekste provincie van 't land.

zapnimf zei

Profiel uitwisselen?
Wat is er mis met : 'Dag ik ben zap en ik kan iets.'? (En dan een handje geven uit beleefdheid.)

elke zei

Wachten tot de volgende feestdagen en als de hype er niet is, weet je meteen wat je moet gaan doen.

Daniel zei

Dank! Ik vroeg me al een tijdje af wat dat 'poken' in godsnaam is en nu krijg ik hier gratis en voor niks zo'n heldere uitleg!

Anne zei

Twee blogjes geleden, vroeg ik me af of er geen systeem bestond om Hyves en Facebook te combineren.
Als ik het goed begrijp, is Poken zo'n systeem? Of zie ik dat verkeerd?

Groetjes, Anne (erg non-technisch aangelegd)

Georgina zei

Anne, op je pagina op de Poken website, kun je je contacten van de verschillende sociale netwerken beheren. Maar voorlopig kunnen dat enkel mensen zijn die zelf zo'n Poken-beestje bezitten. Anders kun je geen account maken bij Poken.
De gegevens van je contacten kun je dan in de profielen van de betreffende websites stoppen.
Vb. Ik heb een account op Hyves, één op Flickr en één op Facebook. Op Poken heb ik één profiel met mijn naam, adres, telefoon, foto,... en aangeduid op welke sociale netwerken ik zit. Die info zit in mijn Poken-beestje. Als ik iemand ontmoet op mijn werk, feestje, ... die ook een Poken heeft, kunnen we via het dingetje coördinaten uitwisselen. De volgende keer dat ik de Poken in mijn USB-poort stop en naar de website van Poken ga, kan ik die info uploaden. Ik kan dan zien dat de persoon vb. ook op Flickr zit en een request doen op Flickr.
Maar zoals ik al vermoedde: ik ken IRL niemand die een Poken heeft. ;)
Dus ik heb nog niemand in mijn Poken database zitten.

Amerone BVBA zei

Special voor de laatste nieuwtjes over de Poken hebben we een Poken Benelux Group of Facebook.
We nodigen je graag uit om lid te worden.

http://www.facebook.com/group.php?gid=72411880324