2.12.08

Hmmm, delicious!

Ik ben al een tweetal weken aan het piekeren over een praktisch probleem. Misschien kan jij me helpen? Het gaat over de social bookmark site Delicious. Ik leg eerst het principe uit voor wie Delicious niet kent. 
Op Delicious verzamel je interessante internetadressen waarop je etiketjes plakt. Tagging in het jargon. Wil je later in je pakweg 10000 verzamelde internetadressen, webpagina's terug vinden over bijvoorbeeld trendanalyses van de BEL20, dan klik je op de tags beurs, trend of BEL20. Een lijstje van de websites die jij deze tags gaf, verschijnt.
Wat is nu het voordeel ten opzichte van Googelen op deze termen? 
Zelfs met ingenieuze zoektermen, filters en operatoren is de kans groot dat je de bomen in het bos van de zoekresultaten niet zal vinden. Dat je veel zoekresultaten zal krijgen waarvan de relevantie niet altijd optimaal is. Of de inhoud twijfelachtig. De websites die op jouw Delicious-pagina staan, zijn door jou gewikt, gewogen en goedgekeurd. Als ik bijvoorbeeld een link over webdesign vind op deze Delicious-pagina, kan dat voor mij tellen als referentie. Daar kan een Googlebot niet tegenop.
Zo komen we bij het tweede voordeel van Delicious, het sociale aspect. Je kan gaan kijken bij anderen of je zelfs abonneren op de Delicious-pagina's van anderen zodat je internetadressen naar believen kan overnemen. Of als je een webpagina tegenkomt waarvan, je denkt: "Hola, dit is iets voor Zwijger!", kan je het adres suggereren aan de gegadigde. Hij beslist dan of hij de link opneemt of negeert.
Als je nogal wat energie stopte in het vinden van een website of wanneer je een interessante link kreeg van een medemens, wil je deze soms bewaren. Sommigen maken dan een koppeling of een bladwijzer in hun browser. Maar zodra het over heel veel websites gaat, wordt dit al snel onoverzichtelijk. Bovendien hangen deze adressen vast aan jouw computer. Werk je op een andere machine, dan kun je er niet aan. Op Delicious zijn jouw internetadressen altijd en overal beschikbaar.
Wie nog voordelen wil aanhalen, graag. Wees welkom in het reactieluik! 

Maar waarover breek ik mijn hoofd? Hewel, ik zou een Delicious-account willen opmaken met de nadruk op het delen van internetadressen. Dus om voornamelijk door anderen te laten raadplegen. Maar als ze niet snel vinden wat ze nodig hebben, ben ik eraan voor de moeite. Ik wil een optimale tevredenheid van de gebruikers.
Ik ben dus op zoek naar een consequent en eenduidig systeem van tagging. Sublieme ideeën, iemand?

6 opmerkingen:

Frank zei

Een systeem : het leuke is dat je niet echt een systeem nodig hebt. Je ziet je eigen tags als een woordenwolk en hier kan je dan uit kiezen. Sommige taglibraries stellen eerst tags van andere taggers voor. Consequent zijn is de boodschap.

Ander voordeel : je kan je bookmarks ook vanop ander computers bekijken.

Stijndc zei

uhm, aan een ingenieus algoritme kan ik u niet meteen helpen.. Maar werk uw idee zeker uit met de tags die jij passend vindt, je hebt aan mij alvast 1 geïnteresseerde ;)

welwel zei

Hallo, hier leuke link met de uitleg over delicious ... je krijgt er direct goesting van ! Ik plak he hier maar gewoon in ... omdat ik niet beter weet...
http://nl.youtube.com/watch?v=x66lV7GOcNU

zapnimf zei

Hmmm,Chinees.

Frank zei

@zapnimf wie A zegt, moet B zeggen. Leg het Chinese systeem nu maar rappekes uit.

Georgina zei

Hihi, Frank, ik denk dat je een beetje te snel gelezen hebt. Geeft niet hoor, ik doe dat ook.

Stijn, jouw ICT-links interesseren mij anders wel.

Welwel, merci, ik heb het direct gebookmarkt en zal ernaar verwijzen om Delicious uit te leggen aan collega's die het niet kennen.

Zapnimf, altijd heerlijk gevat en grappig als jij langsgeweest ben.