16.11.08

Is Akismet een reden om naar WP over te stappen?

Ter aanvulling op de vorige post... Als je een Wordpress blog hebt, hoef je in principe geen woordverificatie aan je feedback gevende lezers op te dringen want dan zou je Akismet moeten hebben. 
Akismet is een spamfilter die Wordpress zelf ontwikkelde. De reacties op alle WP-blogs worden vergeleken en als er een spammer gedetecteerd wordt, geraakt hij niet door de filter. Eigenlijk zou ik het eens moeten testen en straks op pakweg 100 Wordpress blogs gaan reageren met de tekstregel "Klik hier voor de weg naar de Waarheid". Onder "hier" steekt dan een hyperlink naar mijn eigen blog of malafide website. (Foute trigger? Ik kreeg nog nooit een spam boodschapje dat mij echt verleidde om te gaan klikken. Zou iemand ooit al eens gaan kijken zijn bij die spam-pipo's? Wat drijft die mensen? Een beetje lol trappen? Digitale lelijke graffiti?)
Bon, zou Akismet mij tegenhouden? Zo ja, wanneer weet het programma dan dat het spam is? Na de derde identieke comment? De 10de? Of moet ik vuile woorden in mijn comment stoppen opdat de filter zou werken? Gaat hij er dan ook voor zorgen dat ik vanaf mijn IP-adres nooit meer kan commentaar spuien op een Wordpress-blog? 
Ik zal het maar niet riskeren. Want als ik wel doorgelaten word, maak ik mijn blog bewust belachelijk. Netjes is anders. Ga dan maar eens uitleggen dat het maar om te testen was en dat die weg naar de Waarheid om te lachen was...
Ach, zou er eigenlijk iemand van wakker liggen, van woordverificaties en blogspam? Ik voeg voor de veiligheid volgende taak met prioriteit 3 toe aan mijn RTM: "Blogger vragen om alternatief op Akismet, kwestie van concurrentieel te blijven en geen marktaandeel te verliezen".
En als hier nu iemand reageert die aantoont hoe ik op een Blogger-blog Akismet of een alternatief kan instellen, dan kan ik dit hangend item klasseren.

4 opmerkingen:

AnneTanne zei

Over je Blogger-vraag kan ik weinig zeggen. Maar gezien jouw php-experimenten en dergelijke, kan ik mij voorstellen dat een zelf-gehoste WordPress-blog voor jou een leukere speeltuin is dan Blogger.

Zelf gebruik ik Akismet niet. Ik heb de Defensio-plugin geïnstalleerd, omdat ik die veel prettiger vind werken dan Akismet.
Vandaag was een relatief spam-arme dag. Sinds vanmiddag zijn er hier een goeie honderd spam-comments binnengekomen. Akismet zou die gewoon in chronologische volgorde in zijn quarantaine zetten. Maar soms raakt er toch een reguliere commentator verstrikt in de filters van zo'n anti-spamservice (volgens mij is dat Houbi een keer overkomen). Bij Akismet zou ik dus de hele bulk (en dat kunnen er een paar duizend zijn als ik een paar dagen geen zin heb) van voor tot achter moeten doorlopen om zeker te zijn dat ik geen vals-positieve mis.

Defensio verschilt op een paar punten van Akismet. Zo past Defensio zijn algoritme wat aan aan de individuele blogger. Een comment waar bijvoorbeeld 'prozac' in voorkomt wordt normaal gezien als spam beschouwd, maar kan een reguliere comment zijn in een blog in verband met depressies. Als je bij Defensio een paar keer een bepaald soort vals-positieve commentaren krijgt, leert de plugin a.h.w. dat iemand anders spam toevallig wel jouw ham is.

Maar wat ik nog veel fijner vind, is dat Defensio de spamcomments sorteert op 'spamminess'. En omdat ik heb gemerkt dat een commentaar dat een spamminess-score meer dan 70% haalt eigenlijk altijd écht wel spam is, moet ik alleen de fractie met een score tot 70% even nalopen. En dat is gelukkig wel heel goed te doen...

(mw) zei

Het aantal hyperlinks dat hooguit mag voorkomen in een post kan je bij Akismet instellen. Op mijn blog: vanaf twee vlieg je bij de spam.
'Per ongeluk' als spam bestempelde serieuzeriken kan je voorgoed ontspammen. Gelukkig maar.
Maar dat Akismet toch 'kuren' kan vertonen - zoals Annetanne schrijft - spreek ik niet tegen. Nothing is golden. Ook de woordverificatie niet.
Om enkel voor die reden te verleggen naar WP lijkt me drastisch. Want WP houdt nog tal van andere akkefietjes achter de hand die een blogger geregeld eens binnensmonds doen vloeken, geloof me (en dat zal waarschijnlijk bij blogger ook wel zo zijn).
't Is overal iets. Ik blog bij WP omdat dat toevallig de eerste serieuze host was waar ik mijn ei kwijt kon. Meer zit daar niet achter. Moest ik de kennis hebben, dan zou ik allang zelf een blog hosten. Edoch daar ben ik stomweg te dom voor.

Daniel zei

Wordpress heeft iets tegen mij. Al meermaals ben ik door Akismet eruit gepikt als zijnde 'staatsgevaarlijk'. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt ooit een WP-blog op te starten.

zapnimf zei

Askimet misschien niet, maar al de rest wel! Redenen genoeg!