15.5.08

Muziek op je website zetten

Als je liedjes op je website zet, moet je eigenlijk Sabam betalen. Denk ik. Hoe zit dat nu juist met muziek op YouTube? Iedereen zet zomaar liedjes op haar blog via YouTube-filmpjes. Ik weet het niet en schuil mij achter het excuus dat ik het niet naar YouTube heb geüpload.

Wil je legaal in orde zijn, dan kan je zelf muziek maken. Bijvoorbeeld met Sony Creative Software. Acid Pro heet dat dingetje. Ik gebruikte freeware Sonic Foundry ACID. Dan kan je een heleboel loops (korte stukjes geluid) tot een muzikaal geheel knutselen. Je maakt bestandjes met de extensie .wav. Dit zijn Wave-files. Mijn voorbeeldje van een 30-tal seconden metal neemt zo'n 6 MB in beslag. Nogal groot om via een webpagina te laten inladen.

Hoewel ik geen fan van Flash ben, biedt dit programma hier een degelijke oplossing. Je haalt je Wave-bestandje binnen via File> Import> Import to library. Dan sleep je het in stage via Insert> Timeline> Frame en je bewaart het als een Flash-document (.fla). Het is nog steeds erg groot maar nu kan je het muziekbestand via Publish Settings comprimeren tot een .swf. Mijn voorbeeldje is nu nog 70 kB. Bovendien is .swf een formaat dat elke browser zou moeten kunnen laten afspelen.

Nu nog uitvissen hoe ik zo'n bestand in het strakke corset van Blogger kan murwen. Of nee, laat maar zitten. Muzikaal talent heb ik toch niet. Dit hoef ik absoluut niet via mijn blog te sharen.
Dit bericht kadert niet in Els' oproep. Want ik weet zelf niet hoe ik dit in mijn blog kan toepassen. Ik kan het enkel in een home made website foefelen.

1 opmerking:

De Gentse Zwijger zei

Voor YouTube vraagt SABAM geen auteursrechten. In Nederland wil men dit wel invoeren. Dat stond onlangs in de krant.
Soms staat er in YouTube wel: embedding prohibited on request.
Dan kan je de html-code niet zelf kopiëren in je blog, maar wel nog een link leggen naar de site van YouTube zelf.