19.5.08

De hoofdvogel

Na de paasvakantie mocht Britney naar school met de fiets. Maanden had ze er om gezeurd. Dat het een 6 km lange rollercoaster voor mijn moederhart zou inhouden, was haar probleem niet. Normaal fietst ze er een halfuurtje over. Vandaag was ze echter na driekwartier nog steeds niet thuis.
Ik vreesde het ergste maar bedacht dat we daarover geen afspraken hadden gemaakt. Voor mij was het logisch dat ze altijd recht naar huis zou fietsen. Zij besefte dat misschien niet. Ja, ze zou wel ergens zijn blijven plakken. De snoepwinkel of een vriendinnetje.
Na een uur ging ik bang op zoek. Daar zat ze, in een weiland met lang gras. Gras dat dringend gemaaid en gehakseld moest worden, wilde de boer er zijn koeien op zetten. Toen ik dichterbij kwam, vlogen een heleboel vogels verschrikt op. Haar gezicht keek naar de grond en ze had madeleine-koekjes voor tijdens de speeltijd in haar hand.“Mama”, zei ze verdrietig. “Ik gooi kruimeltjes om de buizerd te lokken, maar hij wil ze niet.”“Welke buizerd?” vroeg ik. “Waarover heb je het?”
“Elke dag zie ik een buizerd over dit weiland zweven. Zo groot. Zo sierlijk. Zo trots en zelfzeker. En elke dag kijk ik naar hem uit. Maar hij is vreselijk ver en hoog. Ik wou hem naar me toe lokken. Met de kruimels van mijn koek. Hij merkte het, maar de andere vogels ook. Mussen, duiven, eenden, fazanten en zelfs enkele kippen kwamen erop af. Hoe meer vogels er kwamen, hoe meer de buizerd aarzelde en uiteindelijk vluchtte.”
“Gekke meid!” troostte ik haar. “Buizerds zijn roofvogels. Die kan je niet lokken met kruimels. Wat jij moet doen, is die vogel met rust laten en gewoon blij zijn wanneer je hem tijdens je rit ontmoet."


Dit stukje schreef ik als gastblogger bij e-Mino. Recuperatie, ik weet het. Maar wist je ook waarover het gaat? Dat je niet kost wat kost het geluk achterna mag hollen. Want zo werkt het niet. Dan jaag je het weg.

7 opmerkingen:

tantieris zei

Zo is het ... en toch ga ik regelmatig op jacht. Het geluk achterna...

zapnimf zei

Je mag het niet te krampachtig willen opwekken, maar het zelf zetjes geven werkt toch wel bevorderlijk voor geluk.
Het onderhoud ervan regelmatig nakijken.

elke zei

Ik dacht al: waar heb ik dit nog gezien? Het blijft even mooi!

Anoniem zei

WAARSCHUWING:
http://www.endandit.nl/regionaal/2008/05/19/boze-buizerd

Margo zei

't Is een mooie boodschap die erachter zit maar 't is een moeilijke.

veerle zei

Ik hoop dat Britney de boodschap ook begrijpt, anders zit ze een van de volgende dagen misschien met een dode muis in die wei.

(Heel mooie tekst)

pierre du coin zei

wauw. Ik word er hier stil van.