5.4.08

Tegen de draad

Ik heb goesting om tegendraads te doen. Omdat ik de muren oploop. Van dat slechte weer en zo.
Een beetje opfrissingslectuur in mijn nieuw boek PHP5 van Arjan Burger zal mij deugd doen. Gisteren ingeruild met een boekenbon die al enkele weken in mijn handtas zat. Een bedanking voor een technische vriendendienst.
In de reeks interessant voor jezelf maar saai voor je publiek, onderneem ik een kleine poging om uit te leggen wat PHP is. Als tegendraadse zit-aktie.
Eerst uitleggen wat JavaScript doet. Dat is een cliëntside scriptingtaal. De code wordt uitgevoerd op de clientcomputer. Dus op de pc van de surfer. Je wijst bijvoorbeeld een menu-item aan en er rolt een submenu open. JavaScript laat een webpagina reageren op een aktie van de gebruiker. Tot hier ben je statisch bezig.
PHP is een serverside scriptingtaal. De code wordt door de server geïnterpreteerd en dan pas wordt een webpagina naar de gebruiker gestuurd. Wil je een website dynamisch of interactief maken, dan heb je een scriptingtaal zoals PHP en een database-systeem zoals MySQL nodig. Waarvoor? Denk even aan mailformuliertjes, inlog-pagina's, webwinkels of aan specifieke informatie opvragen via een zoekbalkje.
Klik eens op de afbeelding van het bericht op 2 april. Als ik inlog als georgina met het paswoord ilovekevin dan lukt het en als aktie gaat de deur open. Maar als een zekere ronny wil inloggen met sesamopenu or whatever dan krijgt hij een boodschap: dommerik, 't is mis... en komt hij terug op de inlogpagina. Ook dat is aktie dankzij PHP. Mijn brave webserver weet dan welke pagina's gepresenteerd moeten worden.
Of wil je op je site formuliertjes laten invullen om een database aan te leggen met personalia, ook dan kan je PHP gebruiken. Je kan je website bijvoorbeeld instellen dat vrouwen totaal andere webpagina's gepresenteerd krijgen dan mannen. Ik geef maar een stoem voorbeeld. Dat ze bijvoorbeeld op zachtere wijze aangesproken worden dan mannen. Met meer liefde dan bij mannen nodig is.
Zo, mijn kwakje voor vandaag is gedeponeerd. Tijd om mijn krulspelden in te draaien.

8 opmerkingen:

[muggenbeet] zei

In mijn stofzuiger zit dat precies allemaal niet in?!

(Dus, als ik georgina lees, dan kan ik mijn avondschool ict schrappen? Tja, ik ging eigenlijk toch alleen maar voor de juffrouw.)

petra zei

Wat scheelt er eigenlijk? Je zit precies met iets.

Patrick zei

Ze zat met een kwakje.

elke zei

Is het de bedoeling dat ik er iets van snap? Ja? Dan ga ik het morgen met een frisse kop nog eens opnieuw lezen. ;-)

Els zei

Ik vind het vreselijk interessant, maarreuh, ik heb nood aan een inleidende begrippenlijst...

zapnimf zei

Dat je boosheid snel mag smelten!

Georgina zei

@zapnimf: jij bent een lieveke!

Els zei

Eén van de redenen dat ik je ooit wil leren kennen is omdat poetstips misschien wel leukken via het web, maar dat ik er zeker van ben dat een cursus webdingessen bij u een hele hulp zou zijn voor mij..Als je ooit een online cursus opstelt: ik wil uw manager zijn!