2.3.08

Spaanse en andere invloeden


Ik heb hier nog een stokje liggen van een elegant doch niet ongevaarlijk dier. Het ligt nog net niet onder het stof. Welke jeugdherinneringen heb je aan de radio?

Hewel, ik vertelde hier al dat het oudste dat ik me nog kan herinneren van op de radio een bespreking met muziekfragmenten van Dead Kennedys was. Naar aanleiding hiervan begon ik met mijn spaarcentjes elpees te kopen. Met een gewone scanner niet in één handeling in te scannen, getuige de horizontale lijn in bovenstaande afbeelding. Kijk, de prijs hangt nog boven de titel: 400 BEF. Tjonge, jonge...
Andere herinnering: de opkomst van Radio Contact-studiootjes, overal te lande. Ook in ons dorp. Met mijn buurjongen Kristof brachten we de presentator op woensdagnamiddagen stevast een bezoekje. Om een plaatje aan te vragen en pakken zelfklevers te schooien. Op die stickers prees een blauw-witte dolfijn de zender lachend aan. Blijkbaar was het een sterk logo. Want ik zocht net de link voor dit bericht op en zag dat ze de dolfijn na al die jaren behouden hebben.
Maar in mijn analen staat ook dat ik enkel uit rebellie en voor de show die platen kocht. Zo heb ik bij ons ma nog massa's elpees liggen van The Cult, Ramones, GBH, UK Subs, Exploited en consoorten. Toen ik volwassen werd, besloot ik mijn te heroriënteren naar Tien Om te Zien.
Ondertussen moet ik toegeven dat mijn muzikale horizon al bloggend en dankzij Christophe danig verruimd werd. Nu Laura Lynn en Frans Bauer een affaire hebben, Geena Lisa en Coco uiteen zijn en Belle Perez gescheiden is, stel ik mij ernstige vragen bij de degelijkheid van dit volkse muziekgenre.
Keren we even terug naar mijn eerste radio-herinnering en vergelijken we dit met hedendaagse muziek uit aanverwante genres, dan ontdek ik een rode draad van Spaans-mexicaanse geluiden die Dead Kennedys al 20 jaar geleden toepasten. Luister eens goed naar Muse - Knights of Cydonia, daarna naar Arctic Monkeys - Brianstorm en uiteindelijk White Stripes - Conquest.
Toevallig 3 nummers die ik enorm kan waarderen. Hoewel ik het tot nog toe niet moest hebben van die Witte Strepen.

Met graagte geef ik het stokje door aan Maizena-man. Waarvan ik tevens graag zou weten of hij in juli naar Werchter gaat om Kings of Leon te zien. She's such a charmer.
Trouwe blogbezoeker Patrick krijgt ook een stokje. Verras ons.
Derde stokje gaat naar Michael. Om hem hopelijk terug regelmatig aan het bloggen te krijgen.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik wil je niet ontgoochelen, maar Conquest is een cover, hoor.

Menck zei

Yep, van Patti Page uit de vijftiger jaren alweer:
http://www.youtube.com/watch?v=dekiuwZhRIU

Patrick zei

Thx voor het stokje.

Agnes en Patrick

G. zei

@anoniem en menck: ik wist dat er iets niet klopte met die White Stripes... ;)

Deftige Dame Nel zei

'Jolene' van The white stripes dat is als Arno die Laura Lynn zou zingen. En zo is alles ergens verzoenbaar, ook jou muzikale bokkensprongen.

maizenaman zei

Ha! Daar ga ik eens over nadenken. Als je weet dat de eerste lp die ik kocht met mijn zakgeld, de soundtrack was van "the sound of music", vervolgens 1 maand later "Deep purple live in Japan" en nog diezelfde week "Amsterdam" van Kris Debruyne en "Het Zwanenmeer" van Tsjaikovski... gaat dit weer interessante archeologie worden! Hoe weet jij trouwens dat ik fan ben van Kings of Leon?

Van De Pot Gerukt zei

Ik sanp de titel van dit stukje niet.

Was getekend

G. zei

@van de pot gerukte: hallo! Blij u hier eens te zien.

Titel=Spaanse en andere invloeden.

Spaanse invloeden: bepaalde populaire hedendaagse bands zoals Muse, White Stripes en Arctic Monkeys hebben minstens één hit waarin Spaansklinkende geluiden zitten - vergeef me dat ik het muzikaal vocabularium niet machtig ben. Zij zijn hierin beïnvloed - alweer geheel volgens mijn subjectieve kijk op de wereld- door Oergroepen als Dead Kennedys die dat 20 jaar geleden ook al deden.

Andere invloeden: mijn muzikale CV is ook door andere dan alternatieve muziekgenres bewandeld, namelijk heel de Tien Om te Zien- santenboetiek.