5.3.08

In opbouw

Een tijdje geleden heb ik een domeinnaam 'gekocht'. Standaard kreeg je dan één gratis webpagina die je enkel met een te eenvoudige online WYSIWYG-editor kan invullen. Het resultaat is dan ook een sobere under construction pagina.
Als mijn persoonlijke website af is - helemaal web 1.0, I know - zal ik webruimte aanvragen en mijn boeltje uploaden naar het www.
Plannen genoeg, maar tijd heb ik niet op overschot. Toch heb ik daarnet tussen de soep en de patatten in Dreamweaver gauw een template gemaakt. Zoals je kan zien op de afbeelding. Dat is een structuur met tekst en afbeeldingen die je voor elke webpagina kan gebruiken. Je kan er opmaakstijlen voor definiëren (CSS). Als je wil. Voor de consistentie. Vergelijk het gerust met een sjabloon in Word. De CSS vergelijk ik altijd met opmaakprofielen in Word.
Voor de muggenzifters: dat is simpel uitgelegd, inderdaad. Maar volgens mij is het toegelaten om in een uitleg aan/door beginners of geïnteresseerde leken de dingen eenvoudiger voor te stellen dan ze zijn. Zelfs al doe je de waarheid daardoor een beetje onrecht aan. Soit.
Mijn motto is: stop zo weinig mogelijk opmaak in de HTML en gebruik zoveel mogelijk CSS.
In de template bepaal je dan een editable region. Dat is de variabele ruimte waarin je een (al bestaande) webpagina kan invoegen.
In blog-taal: je dagelijkse berichtje staat in een editable region. Al de rest wordt voor elke berichtpagina herhaald: je banner, smalle kolom aan de zijkant met blogroll en andere info. Deze dingen en de lay-out van je blog worden bepaald door de template. De lay-out van je berichten zit ook in je template maar via de editor kan je de opmaak van de berichten aanpassen.
Het lastigste is nu: welke inhoud zet ik in mijn website? Hallo, dit is een website...

8 opmerkingen:

maizenaman zei

Op die uitleg zal Michel V. ongetwijfeld veel commentaar hebben!

Deftige Dame Nel zei

Respect, georgina! Respect! Voor een leek als ik spreek je wel Chinees? Hoe kan je als digibeet al die kennis vergaren? Hoe begin je daar aan, Hoe ben jij daar aan begonnen?

De Gentse Zwijger zei

Wel hoed af, Georgina!
Ik heb zelf ook wel es ooit een website in elkaar gestoken, maar dat was jaren geleden, in Frontpage en dat zou nu verouderd zijn.
Van css ken ik helemaal niets

Van De Pot Gerukt zei

Kijk eens rond voor blogsoftware of stuur voor het ogenblik de url door naar je blog.

Was getekend

G. zei

Merci voor de tips, vdpg!

@ddn: Ik heb eerst boeken gekocht zoals HTML, XHTML en CSS - het complete handboek van Academic Service en ook CSS in 10 minuten van Pearson Education en die heb ik aandachtig gelezen.
Dan heb ik een beetje geprutst met HTML in Kladblok.
Dan heb ik een boek gekocht om met Dreamweaver te leren werken.
Nu moet ik eerlijkheidshalve wel meegeven dat ik vrij ICT-vaardig ben. En snel op de pc werk.
Wat waarschijnlijk een voorsprong geeft. Ik weet redelijk wat (laat ons zeggen meer dan een doorsnee mens) over besturingssystemen en kan gevorderd werken met alle Office pakketten. De werking van internet, ftp en dergelijke is me niet vreemd. Allemaal al doende en uit nieuwsgierigheid.
Als je je geen dure hobby's kan/wil veroorloven, is zelfstudie op internet een verrijking!

@dgz: ik denk dat MS Expression Frontpage zal vervangen, maar heb het programma nog niet gezien. Ik sta er ook een beetje twijfelachtig tegenover.

Els zei

Hallo, dit is een website! Helaas ben ik nog op zoek naar inhoud, en inhoud kan duur zijn! Gelieve te storten op...hm. Of is dat er over?

zeezicht zei

Waw! Ik ben sprakeloos! Voor mij is dit Chinees. Proficiat met je kennis van zaken. En succes met je Web!

Mark zei

toch al een stap in de goede richting dat je xhtml/css gaat gerbruiken en zodoende je opmaak en structuur wilt scheiden.