8.1.08

Ultimatum

Ik rommelde in een van de vele schoendozen waarin ik papieren herinneringen bewaar. Kaartjes, toegangsticketjes, een verdwaalde foto, allemaal snippers uit het verleden. Mijn verleden. Dat soms, heel even of iets langer door anderen werd gekruist.
Ik vond een bemokkeld papiertje. Van ergens in de jaren 90. Ik moest het aan haar moeder bezorgen, maar verloor het briefje uit het oog. Zij was een meisje uit Boutersem. Ze had net een abortus achter de rug. Ze was een geval van waanzin. Haar naam was Pauline en ze leefde in een boom. Het betrof een papiertje met volgende woorden op:


ultimatum
ik wil kraken
kinderen maken
als je me dwingt
terwijl je koffie drinkt
en niet wil horen
wat ik heb verloren
levenslust


Ik weet niet wat er van haar geworden is. Of ze fatsoenlijk terecht gekomen is. Misschien heeft ze een huisje, tuintje, boompje. Of stond ze deze ochtend in de metro speed te spuiten? Ver weg van de wereld maar wel midden in een stinkende, klaarverlichte gang. Voorbij gelopen door honderden pendelaars. Die zich afvroegen waarom ze in godsnaam zo nodig op die plaats met blote naald een geschikt plekje moest zoeken in de binnenkant van haar grauwe elleboog. Vol schurft en wie weet wat nog allemaal. Ze stond in hun weg. Op hun pad. Ze hoopten dat ze er de naald snel induwde zodat ze hen niet per ongelukt prikte. Stel je voor. Boos of vol medelijden om de confrontatie met de uitwerpselen van de maatschappij. Waarom scoorde ze godverdomme niet in een donker plekje? Zodat niemand het hoefde te zien?
Of misschien wandelt ze op dit ogenblik op het strand van Koksijde. Zwijgend. De zeewind trotserend. Arm in arm met haar moeder. En heel misschien met een hondje dat blaft tegen de plagerige golven.

4 opmerkingen:

Patrick zei

Hoe belangrijk was dat briefje wel niet?

G. zei

@Patrick: Wie zal het zeggen. Ik voel me wel een beetje schuldig.

AnneTanne zei

(Al een paar keer getracht een reactie achter te laten, maar het lukt bij herhaling niet...)
Een kippevel-stukje... ontzettend mooi en respectvol.

G. zei

Dank je wel Annetanne!
Ik lees ook zo graag bij jou. Mijn favoriet postje bij jou was over de uilen.